ReHABILITACJA PRZEDOPERACYJNA

rehabilitacja przedoperacyjna

Zabiegi chirurgiczne nie są czymś przyjemnym. Kojarzą się z wieloma ograniczeniami, bólem, trudnością w funkcjonowaniu. Niosą też ryzyko wielu powikłań pooperacyjnych. Ogromne znaczenie ma tu rehabilitacja przedoperacyjna, czyli dział fizjoterapii zajmujący się przygotowaniem pacjenta do planowanego zabiegu.

Fizjoterapia przedoperacyjna - dlaczego jest tak ważna?

Fizjoterapia przed operacją jest bardzo ważna, ponieważ przygotowuje pacjenta do zabiegu, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Dzięki temu czas powrotu do zdrowia po operacji będzie krótszy. Wyobraźmy sobie, że mamy mieć operację rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego (ACL), czujemy ból, który uniemożliwia nam ruch a kolano jest spuchnięte. Operacja w tym momencie może być trudnym dla nas przeżyciem, ponieważ nałożenie interwencji chirurgicznej na bardzo obolałe i opuchnięte kolano spotęguje dolegliwości. Do takiego zabiegu należy odpowiednio przygotować kolano, zmniejszyć ból i stan zapalny, poprawić ruchomość stawu kolanowego, siłę mięśniową, nauczyć się chodzić o kulach, zaopatrzyć się w okłady chłodzące ( Cold Pack), ortezę. Dzięki temu po operacji będzie mniej powikłań.

Pamiętajmy, że im więcej osiągniemy przed zabiegiem tym większe szanse na odtworzenie utraconej funkcji po operacji! Cele rehabilitacji przedoperacyjnej zależą oczywiście od rodzaju planowanego zabiegu oraz od stanu pacjenta, jego sprawności i indywidualnych problemów.

Ogólne  cele rehabilitacji przed operacją:

• Skrócenie czasu powrotu do zdrowia po operacji
  • Zmniejszenie ryzyka powikłań po operacji
  • Poprawa stereotypu chodu
  • Poprawa świadomości własnego ciała
  • Ergonomia ruchów, likwidacja złych nawyków ruchowych
  • Poprawa zaburzonej równowagi
  • Nauka prawidłowego chodu o kulach

Do bardziej szczegółowych celów należą:

• Zmniejszenie stanu zapalnego
  • Redukcja obrzęku
  • Zmniejszenie bólu i tkliwości
  • Poprawa ruchomości w stawach
  • Poprawa siły mięśniowej
  • Normalizacja napięcia tkanek, mięśni i powięzi
  • Likwidacja restrykcji w tkankach, przykurczy mięśniowych
  • Nauka ćwiczeń, które będą istotne po operacji

Jak wygląda rehabilitacja przedoperacyjna?

Fizjoterapeuta dostosowuje techniki i metody pracy do celów, które trzeba osiągnąć przed operacją. Poznaje sprawność pacjenta i ograniczenia, które on posiada. Ćwiczenia symetrycznego obciążania kończyn, wykonywania ruchów w stawach w pełnym zakresie, pozwolą wyeliminować nieprawidłowe kompensacje po operacji gdy dojdzie ból i obrzęk pooperacyjny. Fizjoterapeuta wykonuje też pewne manualne techniki gdy istnieją pewne restrykcje, blokady. Uwolnienie tego obszaru od blokad pozwoli na normalizację napięcia mięśniowego i powięziowego.

Fizjoterapeuta przygotowuje też psychicznie pacjenta na to co będzie po operacji. Dzięki temu pacjent może czuć się pewniej i uniknie niepotrzebnych stresów.

Rehabilitację przedoperacyjną zaleca się m.in. przed zabiegami takimi jak:

• Operacje w obrębie kręgosłupa
  • Plastyka więzadeł – np. rekonstrukcja ACL, czyli więzadła krzyżowego przedniego
  • Plastyka ścięgien, np. ścięgna Achillesa
  • Endoproteza stawu kolanowego, stawu biodrowego
  • Artroskopia stawu kolanowego, biodrowego, barkowego
  • Operacyjne zespolenia złamanych kości
  • Operacje odtwórcze po mastektomii

Jeżeli chcesz skorzystać z naszych usług, w celu rehabilitacji przedoperacyjnej, a wolisz zapisać się na terapię osobiście – wejdź w zakładkę KONTAKT.