Obrzęk limfatyczny po mastektomii

obrzęk limfatyczny po masektomii

Problem obrzęku limfatycznego dotyczy wielu osób chorujących na nowotwory. Dużą grupę wśród tych pacjentów stanowią kobiety po nowotworach piersi. Leczenie nowotworu piersi jest obecnie coraz skuteczniejsze, niesie za sobą jednak wiele powikłań.

Obrzęk limfatyczny to zastój limfy w wyniku uszkodzenia układu limfatycznego. Jest powikłaniem leczenia nowotworu piersi. Może pojawić się od razu po operacji lub po upływie wielu lat. Limfa, która zalega, stopniowo przepełnia naczynia limfatyczne, coraz bardziej je blokując. Płyn nie odpływa i obwód kończyny zwiększa się. Zalegająca chłonka uszkadza naczynia limfatyczne i powoduje fibrosklerozę, czyli zwłóknienie naczyń oraz pogrubienie skóry. Obrzęk robi się twardy i bez wdrożenia terapii – Kompleksowej Terapii Przeciwobrzękowej nie wchłonie się.

Obrzęk limfatyczny ręki u kobiet po nowotworze piersi i limfadenektomii węzłów pachowych występuję u 10-30 % pacjentek, po biopsji węzła wartowniczego 1-20%, a po mastektomii z usunięciem węzłów chłonnych oraz radioterapii u 20-50% kobiet.

Do czynników wywołujących obrzęk limfatyczny należą:

1. Zabieg operacyjny – mastektomia, lumpektomia. Zabieg mastektomii bardzo uszkadza ciało i jest przyczyną wielu zmian i ograniczeń w obrębie klatki piersiowej i kończyny górnej. Po mastektomii może dojść do ograniczenia ruchomości, osłabienia siły mięśniowej. Pozostaje blizna, mięśnie są skrócone, powięź okrywająca mięsień piersiowy większy i mniejszy często jest usunięta. Te czynniki są przyczyną utrudnionej pracy całej klatki piersiowej i przepony. Fizjologiczne działanie naczyń limfatycznych zostaje utrudnione i może dojść do zastoju chłonki. Ponadto powikłania po operacji w postaci zakażenia rany lub powstania stanu zapalnego zwiększają ryzyko wystąpienia obrzęku limfatycznego.
  2. Usunięcie węzłów chłonnych pachowych. Węzły chłonne są ważnym elementem układu limfatycznego. Ich usunięcie skutkuje zablokowaniem dróg odpływu limfy i gromadzeniem się jej w ręce po stronie operowanej piersi.
  3. Radioterapia – w jej wyniku dochodzi do uszkodzenia i zwłóknienia skóry i tkanki podskórnej. Zniszczeniom ulegają też naczynia limfatyczne i węzły chłonne.
  4. Chemioterapia – w wyniku niektórych substancji dochodzi do powstania obrzęku limfatycznego.

Obrzęk limfatyczny ręki po mastektomii – jak się objawia?

• Występuję zwiększony obwód kończyny na poziomie dłoni, przedramienia lub ramienia. Jest to przyczyną dysproporcji pomiędzy prawą i lewą stroną i oczywiście kłopotów z doborem ubrania
  • Skóra robi się twarda, pogrubiona i napięta
  • Ograniczona ruchomość kończyny górnej
  • Odczucia ciężkiej ręki
  • Predyspozycja do stanów zapalnych i zakażeń w obrębie tej kończyny
  • Czasem ból, uczucie drętwienia, mrowienia
  • Zostaje charakterystyczny dołek po uciśnięciu kciukiem

Leczenie obrzęku limfatycznego po mastektomii

Redukcja obrzęku limfatycznego po mastektomii jest jak najbardziej możliwa przy wdrożeniu odpowiedniej terapii.  Główną rolę w skutecznej terapii odgrywa czas. Nie należy zbyt długo zwlekać z rozpoczęciem terapii, ponieważ długotrwający obrzęk powoduje zwłóknienia tkanek. Ponadto im dłużej trwa, tym trudniej go odprowadzić. Uznaną metodą leczenia obrzęku limfatycznego jest Kompleksowa Terapia Przeciwobrzękowa (KTP). Wykonują ja fizjoterapeuci, którzy ukończyli odpowiednie kursy z tej metody.

Metoda ta zawiera kilka elementów, które stosuje się podczas terapii. Należą do nich:

• Terapia obrzękowa
  • Manualny drenaż limfatyczny
  • Kompresjoterapia
  • Ćwiczenia
  • Pielęgnacja skóry

W czasie zabiegu fizjoterapeuta wykonuje odpowiednie techniki manualne w celu poprawy przepływu limfy. Jeśli są zwłóknienia to na początku chwyty mogą być nieco mocniejsze w celu uelastycznienia skóry i tkanki podskórnej. Następnie wykonuje manualny drenaż limfatyczny polegający na opracowaniu szyi, pachy, tułowia oraz kończyny górnej. W przypadku limfadenektomii ważne jest pobudzenie węzłów chłonnych pachowych strony przeciwległej. Zabieg kończy się bandażowaniem kończyny górnej od palców aż do pachy

W leczeniu obrzęku limfatycznego ręki po mastektomii wyróżniamy 2 fazy:

1. Redukcyjna – zabiegi przeprowadzane są w serii aż do momentu zredukowania obrzęku. Terapeuta wykonuje pomiary kończyny w celu monitorowania postępów terapii. W momencie zadowalającego efektu, czyli znaczącego lub nawet całkowitego zmniejszenia obwodów, wykonuje pomiar do zamówienia rękawa kompresyjnego przeciwobrzękowego. Musi to być rękaw płaskodziany, szyty na zamówienie.
  2. Faza podtrzymująca – zabiegi przeprowadzane są raz na tydzień/2 tygodnie. Fizjoterapeuta wykonuje manualny drenaż limfatyczny, pobudzenie węzłów chłonnych, terapię manualną i powięziową oraz bandażowanie. Zapobiega to nawrotowi obrzęku i powikłaniom z nim związanym. Pomiędzy terapiami pacjentka nosi rękaw uciskowy.

Istotnym elementem terapii przeciwobrzękowej są ćwiczenia. Niezależnie od fazy terapii muszą być wykonywane aby aktywować pompę mięśniową, stawową i powięziową. Wykonywane w bandażach są wyjątkowo skuteczne, ponieważ pracujące mięśnie przepychają zalegającą limfę bliżej skóry skąd uciskające bandaże odprowadzają ją w kierunku tułowia.

Kobiety po mastektomii powinny uczęszczać na rehabilitację onkologiczną, na której fizjoterapeuta dobierze metody i techniki pracy do aktualnych jej dysfunkcji i potrzeb. Leczenie naszpikowane jest powikłaniami i dlatego w ślad za nim powinna podążać dobrej jakości fizjoterapia onkologiczna. Zarówno obrzęk limfatyczny ręki po mastektomii jak i inne problemy z ruchomością barku, z neuropatią, z bólem powinny być rozwiązywane w czasie zabiegów fizjoterapii. Właściwa fizjoterapia to poprawa komfortu życia pacjentki, dzięki której ma ona możliwość powrotu do zdrowia i do normalnego funkcjonowania.

W naszej placówce – Evital Rehabilitacja zajmujemy się leczeniem obrzęków limfatycznych, zgodnie z wytycznymi Kompleksowej Terapii Przeciwobrzękowej. Ponadto zajmujemy się doborem odzieży uciskowej. W przypadku rękawów przeciwobrzękowych płaskodzianych wykonujemy pomiary. Współpracujemy z firmą Medi, która jest liderem w produkcji medycznej odzieży uciskowej. Rękawy uciskowe i rękawiczki mają doskonałą jakość, wysoki komfort noszenia, a jednocześnie elegancki wygląd.

W Evital Rehabilitacja mamy duże doświadczenie w terapii obrzęku limfatycznego ręki po mastektomii. Zapewniamy kompleksowa terapię – począwszy od drenażu limfatycznego, terapii manualnej, powięziowej, ćwiczeń, kompresjoterapii, po dobór bandaży i rękawa uciskowego.

Zapraszamy 😊

tel: +48 515 446 411
email: [email protected]
Rudnickiego 3a lok 16 H