Fizjoterapia onkologiczna

Rehabilitacja onkologiczna to integralna część leczenia choroby nowotworowej. Jej
celem jest zniwelowanie ubocznych skutów leczenia onkologicznego.Choroba
nowotworowa często ma charakter przewlekły. Istotne jest więc zapewnienie
pacjentowi komfortu życia, umożliwienie mu powrotu do pracy oraz do normalnego
funkcjonowania w rodzinie.

Największa grupę osób, wymagających fizjoterapii onkologicznej stanowią kobiety po
raku piersi.

ASPEKTY REHABILITACJI ONKOLOGICZNEJ?

1. Redukcja obrzęku limfatycznego kończyny górnej;
Bazujemy na Kompleksowej Terapii Przeciwobrzękowej, składającej się, m.in. z manualnego drenażu limfatycznego oraz kompresjoterapii (bandażowania). Uzyskujemy znaczne zmniejszenie obwodów, co jest dla nas sygnałem, że terapia jest skuteczna. Terapia jest kompleksowa, bo składa się z kilku elementów. Po odpowiedniej rehabilitacji onkologicznej powrót do pełnej sprawności jest możliwy, dlatego najważniejsze to zrobić pierwszy krok i zapisać się na rehabilitację.
Szczegółowy opis terapii przeciwobrzękowej można przeczytać w naszym innym wpisie.
2. Mobilizacja blizn po chirurgii i po radioterapii,
3. Przywracanie elastyczności skóry po radioterapii;
4. Terapia zwłóknień naczyń żylnych – częsty problem po chemioterapii;
5. Techniki pracy na powięzi powierzchownej w przeczulicy skóry, czyli polineuropatii obwodowej, wystepującej po chemioterapii);
6. Redukcja powrózków (AWS – Axillary Web Syndrome, sznury limfatyczne);
7. Przywracanie zakresów ruchów barku/łopatki;
8. Redukcja bólu okolicy łopatki, żeber, kręgosłupa;
9. Przygotowanie skóry i mięśni do rekonstrukcji piersi. Przed planowanym zabiegiem operacji odtwórczej warto odpowiednio się do niego przygotować. Zalecana jest odpowiednia fizjoterapia manualna oraz ćwiczenia aby zlikwidować ograniczenia ruchomości, ból, uczucie ciągnięcia, zwłóknienia i blizny. Po operacji jest już limitowany dostęp do tkanek (np. do przestrzeni międzyżebrowych). Warto więc poddać się rehabilitacji przed operacją rekonstrukcji piersi.
10. Usprawnianie po operacjach odtwórczych. W ostatnim czasie coraz większa liczba kobiet decyduje się na operacje rekonstrukcji piersi. Ze względu na specyfikę tych operacji ważna jest fizjoterapia przed zabiegiem oraz po nim. Istotnym elementem jest zniwelowanie zwłóknień i przykurczy, zadbanie o elastyczność tkanek oraz o pełny zakres ruchu w obrębie barku, klatki piersiowej i przepony. Właściwa rehabilitacja zapewni dużo lepszy efekt przeprowadzonej operacji. Terapię, chwyty manualne oraz ćwiczenia dobieramy zależnie od rodzaju przeprowadzonej operacji odtwórczej.

Rehabilitacja onkologiczna dotyczy oczywiście pacjentów po wszystkich rodzajach nowotworów. Skala problemów jest dość szeroka. Fizjoterapię należy indywidualnie dopasować do rodzaju dolegliwości.
Dużą grupę stanowią też kobiety po nowotworach ginekologicznych (rak szyjki macicy, rak jajnika) oraz mężczyźni po nowotworze prostaty. W tej grupie dominują dolegliwości ze strony kończyn dolnych oraz jamy brzusznej. Cele fizjoterapii onkologicznej u tych pacjentów to:
  1. redukcja obrzęku limfatycznego kończyny dolnej
  2. przywracanie elastyczności blizn pooperacyjnych
  3. praca z bliznami po radioterapii
  4. terapia powięziowa stosowana w polineuropatii obwodowej, czyli zaburzeniach czucia po chemioterapii
  5. przywracanie prawidłowej, wyprostowanej postawy ciała
  6. redukcja bólu kregosłupa i kończyn dolnych.

Cel fizjoterapii onkologicznej

Leczenie onkologiczne to ogromne obciążenie dla pacjenta. Zadaniem fizjoterapii onkologicznej jest niwelowanie negatywnych skutków leczenia onkologicznego, takich jak ból, blizny, obrzęki limfatyczne. Jest to wynik operacji, radioterapii, chemioterapii, unieruchomienia, braku aktywności fizycznej. Podczas tej wyjątkowej formy rehabilitacji, działania fizjoterapeutów skoncentrowane są na zapobieganiu wyżej wymienionym powikłaniom i utrzymanie pełnej aktywności życiowej pacjenta. Każdy program rehabilitacji obejmuje: terapię manualną, ćwiczenia fizyczne, masaż, często drenaż limfatyczny, kinesiotaping, instruktaż i edukację pacjenta. Fizjoterapia prowadzona w czasie trwania leczenia choroby nowotworowej przeciwdziała obrzękom, zmniejszeniu siły mięśni, ograniczeniom zakresów ruchu, czyli służy poprawie funkcjonowania. Rehabilitacja onkologiczna zalecana jest w każdym stadium choroby, jako działanie, które ma wspomóc leczenie. Ma to swoje uzasadnienie medyczne.

W Evital Rehabilitacja mamy duże doświadczenie w prowadzeniu pacjentów w czasie choroby nowotworowej oraz po przebytym leczeniu. Rozumiemy specyfikę tych chorób oraz trudności w związku z aspektami leczenia.

Zapraszamy!

Jeżeli chcesz skorzystać z naszych usług, w celu rehabilitacji neurologicznej, a wolisz zapisać się na terapię osobiście – wejdź w zakładkę KONTAKT.