Ból kręgosłupa lędźwiowego - Przyczyny i Rehabilitacja

ból kręgosłupa lędźwiowego

Jedną z częstszych dolegliwości, z jaką zgłaszają się pacjenci jest ból kręgosłupa lędźwiowego. Ból taki może być następstwem urazów, wypadków w trakcie których doszło do zerwania więzadeł, uszkodzenia i przemieszczenia się pewnych struktur. Znacznie częściej jednak ból w odcinku lędźwiowym jest odczuwany bez istotnej przyczyny. Bywa, że jest on na tyle uporczywy, że utrudnia funkcjonowanie. Pacjent odczuwa ból w czasie jakiegoś ruchu, np. skrętu, skłonu ale czasem dolegliwość ta daje o sobie znać gdy siedzimy, chodzimy lub długo stoimy.

Przyczyny bólu Kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Generalnie temat – rzeka! Kręgosłup lędźwiowy „zbiera” żniwo wielu nieprawidłowości w naszym ciele. Oto niektóre z nich:

1. Przyczyny powięziowe. Jest ich najwięcej i na szczęście mamy na nie bezpośredni wpływ dzięki terapii powięziowej. Powięź jako pierwsza reaguje na uraz, chroniąc mięśnie, stawy, nerwy i naczynia krwionośne. Ponadto, nawet gdy nie ma urazu, na przestrzeni lat dochodzi do mikrourazów w obrębie powięzi, wskutek przeciążeń. W miejscach tych zmienia się mikrostruktura powięzi, dochodzi do tzw. dystorsji powięziowych, czyli zaburzeń w jej budowie. Powoduje to pewnego rodzaju bóle, opisane przez Stephena Typaldosa jako model FDM:

• Ból punktowy (Dystorsja Kontinuum) – ostry, kłujący ból w pobliżu stawu, przyczepów ścięgien do kości. W odcinku lędźwiowym pojawia się często po bokach kręgosłupa lub na kości krzyżowej. Nasila się podczas schylania do przodu.
  • Ból ciągnący (Taśma Spustowa) – odczuwany wzdłuż linii – to inna forma uszkodzenia tkanki powięziowej, świadczy o liniowym uszkodzeniu powięzi. W odcinku lędźwiowym może pojawić się jako podłużna linia wzdłuż kręgosłupa, po jego bokach, może promieniować do pośladków lub do ud.
  • Tępy ból po bokach kręgosłupa, między żebrami a miednicą – wg modelu FDM to Przepuklina Punktu Spustowego (nie należy jej mylić z przepukliną krążka międzykręgowego). Powstaje wskutek nagłego ruchu, np. upadku lub silnego przeciążenia, jak dźwiganie ciężkich przedmiotów. Odczuwamy mocny, tępy ból, który może dawać też objawy „pseudo” neurologiczne w postaci rwy kulszowej.
  • Lekkie bóle kręgosłupa lędźwiowego o charakterze dyskomfortu, ich przyczyna jest zlokalizowana w okolicy stawów kręgosłupa, też w okolicy połączeń z miednicą. Wynikają one z zaburzeń w obrębie torebki stawowej, powięzi otaczającej staw i związane są z jej nieprawidłowym ułożeniem się. Nie są ostre, ale dają wrażenie ciągłego dyskomfortu. Są to tzw. Dystorsje Fałd
  • Pieczenie, mrowienie dolnej części pleców – tu winna jest powięź powierzchowna (Dystorsja Cylindryczna), w której zwoje wdarł się „bałagan” i zamiast równego, cylindrycznego ułożenia doszło do sklejeń, zwłóknień. Receptory układu nerwowego, które umiejscowione są w powięzi odbierają często odmienne bodźce, takie jak pieczenie, drętwienie. Pacjent próbuje rozetrzeć te miejsca, ponieważ to przynosi mu chwilową ulgę.
  • Ograniczenie zakresu ruchu – powięź utraciła swoje zdolności przesuwania się i dopasowania kształtu do wykonywanego ruchu. W pewnych miejscach mocno trzyma, powodując ograniczenie wykonywanego ruchu. Doszło do sklejenia warstw powięziowych ze sobą. Ta faza już nie boli, brakuje tylko zakresu do wykonania ruchu. Jest to Dystorsja Fiksacji Tektonicznej.

Powyższe problemy powięziowe są sklasyfikowane jako model FDM.  W gabinecie Evital Rehabilitacja wykorzystujemy w pracy znajomość tego modelu terapii. Fizjoterapeuta, sprawnie zdiagnozuje Twój ból w odcinku lędźwiowym dzięki wywiadowi i badaniu a następnie wykona odpowiednie techniki terapii manualnej, powięziowej. Ból kręgosłupa lędźwiowego u każdego pacjenta ma inny charakter i przyczynę, ale mając doświadczenie w fizjoterapii tego typu dolegliwości jesteśmy w stanie uzyskać poprawę stanu i redukcję bólu.

Więcej o dysfunkcjach powięzi: https://evitalrehabilitacja.pl/dystorsje-powieziowe/

2. Przyczyna bólu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa również tkwi w powięzi ale jest związana z przebytymi stanami zapalnymi w wyniku urazów i przeciążeń. Stan zapalny stymuluje układ immunologiczny do pracy, który „zmobilizowany” aktywuje procesy naprawcze w tkankach, czyli produkuje kolagen. Układa się on niestety w sposób nieuporządkowany, w nadmiarze, sklejając sąsiadujące warstwy ze sobą. Efektem jest ból pleców przy schylaniu, skręcaniu, ponieważ w tych pozycjach warstwy powięziowe próbują się rozciągnąć. Dotyczy to przede wszystkim powięzi piersiowo-lędźwiowej, która jest bardzo rozległą strukturą, rozciągającą się od kości krzyżowej, przez odcinek lędźwiowy, piersiowy aż do powięzi karkowej. Powięź ta składa się z blaszki powierzchownej, rozciągającej się nad mięśniami grzbietu, blaszki głębokiej, okrywającej mięśnie głębokie tułowia oraz warstwy środkowej, spajającej te blaszki.

Dlaczego tak  ważna w diagnostyce bólów pleców jest powięź? Ponieważ jest ona bardzo mocno unerwiona. To ona reaguje na bodźce – jest więc detektorem nieprawidłowości w organizmie. To w niej znajdziemy reakcje na stany zapalne, na stres, na urazy, na złe odżywianie, ona kompensuje też wady postawy. Bardzo często przyczyną bólu kręgosłupa lędźwiowego nie jest dysk, mięsień, staw a właśnie powięź.

Dzięki doświadczeniu, jakie mamy w terapii pacjentów, którzy cierpią na ból pleców w odcinku lędźwiowym potrafimy dobrać rodzaj terapii, techniki, aby skutecznie poradzić sobie z takimi dolegliwościami bólowymi.

3. Schorzenia narządów wewnętrznych. Tak, problemy z przewodem pokarmowym, wzdęcia, zaparcia mają ogromny wpływ na nasz kręgosłup lędźwiowy. Dlaczego? Tu znajdziesz opis: https://evitalrehabilitacja.pl/jak-brzuch-moze-zepsuc-plecy-i-nie-tylko/

4. Dyskopatia, czyli problemy z krążkiem międzykręgowym. Czemu dochodzi do dyskopatii? Do głównych przyczyn należą zaburzenia odżywiania krążka, doprowadzające do jego degeneracji. Dysk nie posiada naczyń krwionośnych, zarówno odżywianie jak i pozbywanie się produktów przemiany materii odbywa się na zasadzie dyfuzji i osmozy, czyli przepływów substancji dzięki różnicy ciśnień z otaczających go kręgów. Dysk aby był zdrowy musi być sprężysty, czyli dobrze nawodniony. Wówczas spełnia on rolę amortyzacyjną.

ból kręgosłupa lędźwiowego przyczyny

Jakie warunki muszą być spełnione aby dysk był nawodniony i odżywiony?

Dysk potrzebuje ”pompy” tkankowej, dzięki której tlen i odżywcze substancje będą wpływały do niego a odpływały produkty przemiany materii i dwutlenek węgla. Idealne warunki dla dysku to zmieniająca się kompresja i dekompresja tkanek. Zapewnia ona dopływ substancji odżywczych i odpływ metabolitów i toksyn.

Kiedy to ma miejsce? Oczywiście gdy się ruszamy. Naprzemienne napięcia mięśni i ruch stawów, czyli dociążanie i odciążanie kręgosłupa lędźwiowego są kluczowe dla odżywienia dysku. Praca siedząca, czyli bezruch i unieruchomienie powodują niestety odwodnienie krążka międzykręgowego. Dehydratacja prowadzi do obniżenia wysokości dysków (co można zaobserwować w badaniu RTG), a następnie do dyskopatii i zmian zwyrodnieniowych. Dlatego, najlepszą profilaktyką bólów odcinka lędźwiowego jest ruch. Osoby, wykonujące pracę siedzącą, powinny wdrożyć nawyk krótkich przerywników w pracy – na 1-2 minutowe ćwiczenia.

Pomysły ćwiczeń znajdziesz na naszym profilu https://www.facebook.com/794674797257506/posts/3642608602464097/

Jeśli mimo ćwiczeń odczuwasz ból odcinka lędźwiowego zapraszamy na fizjoterapię. Ustalimy przyczynę i źródło dolegliwości oraz wykonamy terapię dostosowaną do rodzaju dolegliwości. Może nią być terapia powięziowa, terapia manualna, masaż, terapia wisceralna.

Zapraszamy!

tel: +48 515 446 411
email: [email protected]
Rudnickiego 3a lok 16 H